Projekty

Přídavný elektrický pohon invalidního vozíku

 

 
 
Jde to i jinak. Elektrický pohon k invalidnímu vozíku je opravdu výborná věc. Nevěřil jsem, ale po vlastní zkušenosti mohu jen doporučit.
Mnozí naznají, kde na něj vzít. Existuje více variant. 
Jednou z nich jsou levnější produkty z Číny. Ale kdo by chtěl utratit řádově dvacet až třicet tisíc za něco, co nemusí dorazit, popřípadě řešit nákladnou reklamaci při poruše. Přesto jsem taková zařízení několikrát zahlédl, takže to jedna z možností určitě je.
Další možností je zakoupení pohonu od tuzemského výrobce, kde jsou tyto obavy eliminovány několikanásobně vyšší pořizovací cenou. 
Je tu ovšem ještě jedna možnost. 
Pár večerů s Přemkem Podlahou, bláznivý nápad, trocha kutilství a pohon je na světě.
Jedná se o předělávku elektrické koloběžky na pohon k invalidnímu vozíku. Jako základ byla použita bazarová koloběžka e-TWOW. Díky svým rozměrům, váze a konstrukci odpovídala mým představám o přestavbě. Pohon obstarává  motor o síle 500W ukrytý v osmipalcovém kole. Koloběžka má 8,5 Ah baterii uloženou v podlážce, která byla demontována spolu se zadním kolem. Bylo tedy nutné vytvořit krabičku odpovídajících rozměrů a upevnit ji na sloupek koloběžky. Samotná elektronika zůstala na původním místě ve spojovacím krčku koloběžky. Otvory po sklápěcím mechanismu byly využity pro připevnění konstrukce k zaháknutí vozíku. Jedná se takové širší korýtko, které se zahákne za pření stupačku. Po zaháknutí za stupačku stačí pohybem řídítky vpřed nadzvednout přední kolečka a zajistit proti návratu malou rozpěrnou tyčí v horní polovině pohonu. Kolečka zůstanou cca 3 cm nad zemí. Výšku zdvihu lze nastavit. Celá tato operace trvá pouze několik sekund. Jak nasazení, tak odepnutí pohonu.  
Funkce koloběžky zůstaly zachovány. K dispozici je ukazatel rychlosti, denní a celková porce ujetých kilometrů, teploměr, nastavitelný omezovač rychlosti a tempomat, klakson a původní světlo. Brzda je řešena elektronicky. Její ovladač je umístěn na řídítkách stejně jako ovládání akcelerace. 
Při jízdě funguje dobře, účinnost není tak veliká jako u brzdy mechanické. Při stání v kopci je nutná ruční dopomoc.
Rychlost a dojezd závisí na povaze terénu a stylu jízdy. Baterie vydržela vždy nejméně 20 km, nejvyšší nájezd na jedno nabití 42 km. Při celkové váze 120 kg (vozík, jezdec, zařízení) je síla motoru dostačující a dojezd překvapivě vysoký.

Nápad dobrý a realizace celkem rychlá. Za dva měsíce provozu najeto téměř 500 km.

Parametry pro daný typ pohonu:

Rychlost:     max. 36 Km/h, omezovač nastavitelný po 5 Km/h
Dojezd:       20-40 km
Baterie:       8,5 Ah
Nabíjení:     cca 2,5 h do plného nabití
Stoupání:    běžné kopce sjízdné 
Váha:          9 Kg
Rozměry:    výška 94cm, šířka řídítek 38 cm, složené 14 cm
Cena:         podle ceny použité koloběžky. 10 000 - 20 000 Kč
 
 
Výhody:       Nízká cena, doba předělávky, rychlost upnutí a odepnutí, nízká váha a rozměry oproti ostatním, možnost návratu k originální koloběžce, dojezd, výškově stavitelná a sklopná řídítka.
 
Nevýhody:   Nekomfortní jízda v terénu, po kostkách a štěrku díky malému rozměru předního plného kola, vysoká rychlost, méně účinná elektronická brzda, absence druhé (manuální brzdy).
 
Při pohledu na zařízení asi naznáte, že některé věci by šly vyřešit jinak. Na tom opravdu něco je. Zatím se jedná o metodu pokus - omyl, kde je ještě co vylepšovat, jak z mechanického, tak vizuálního pohledu. Přesto stroj funguje na výbornou. Hlavním kritériem bylo zachování původní koloběžky, což značně svázalo ruce. Ale podařilo se. Každý z pohonů bude mít své klady a zápory. Není v mých silách je porovnat navzájem. Jak čínský, tak tuzemský jsem dosud neměl možnost otestovat ani pořádně prohlédnout. Proto zatím vyhrává dobrý nápad, funkčnost a nižší náklady.
 
Poděkování:    Robin Folta - INTERCUT
                        Polívka TPS Boskovice
                        Ošlejšek Lukáš
                        Petr Poláček
 

 

 

Projekt mechanický vozík


 Poslední rok mi v hlavě leží docela bláznivý projekt. Vše se zrodilo celkem rychle. Jeho počátky sahají na přelom roku 2013-2014, kdy jsem řešil nový aktivní mechanický invalidní vozík. Jelikož jsem na vozíku již přes osm let, měl jsem jasnou představu o tom, co chci. Mé priority splnilo pouze několik výrobků, z nichž některé jsem musel vyřadit kvůli negativním zkušenostem s dodavatelskou firmou. Avšak ani s přechodem k jinému dodavateli jsem si moc nepomohl. Nespolehlivost, dlouhé čekací termíny a omyly byly i tu na denním pořádku. Spousta vozíčkářů by mohlo vyprávět své.               
 Druhým faktorem je pořizovací cena pohybující se na hranici sta tisíc. Při pohledu na různé nabídky dodavatelů se tato částka příliš neliší a tak cena nebývá ve většině případů rozhodující.     
Většina vozíčkářů na takovou částku bez přispění sponzorů či nadací nedosáhne. Přesto není zbytí, protože vozík potřebují. V hlavě každého však stále kolují otázky, proč je to tak drahé a když už zaplatím takovou částku, proč to vše neprobíhá hladce.         
 Sám jsem si prožil, jaké to je, když musím čekat několik měsíců na dodání a přesto nebylo vše v pořádku. Nastaly dohady a další zdlouhavá jednání.         
Vše vyústilo v myšlenku, zda bych nedokázal výrobu vozíku zařídit sám. S partou konstruktérů jsme se shodli, že konstrukce vozíku není nikterak složitá a výrobní náklady jsou značně přehnané.          
Počátky samotného projektu jsou na světě - Vyrobit aktivní invalidní vozík za cenu dostupnou každému vozíčkáři. Cenou to však nekončí. Veškeré součástky budou vyráběny v blízkém okolí a tím odpadá čas potřebný k dovozu ze zahraničí. Jednotlivé priority projektu představím v bodech:


1)Výroba a kompletace aktivního mechanického vozíku - Jednotlivé díly vozíku budou vyrobeny a naskladněny před samotnou objednávkou zákazníka. Znamená to jediné. Po zaměření osoby dojde pouze ke kompletaci jednotlivých částí dle zaměřovacího listu a tím zkrácení dodací lhůty na několik dnů a nikoliv měsíců, jak tomu běžně bývá.


2)Rychlost dodání - Vše bude závislé převážně na časových podmínkách. Jelikož budu součástky převážně skladem, je možné vyrobit a předat vozík tentýž den nebo do několika dnů od zaměření.

 

3)Servis a péče - Z vlastní zkušenosti vím, jak je tato součást důležitá, proto díky skladovým dílům bude zkrácený servisní interval na minimum a to včetně servisu o víkendech a svátcích.

 

4)Cena - Ačkoliv je projekt v samotném počátku, odhadujeme cenu aktivního mechanického vozíku na 35 000,- Kč, což je stále polovina až třetina částky, za kterou nabízí aktivní vozíky jiné firmy.

 

5)Vzhled a výbava - V jednoduchosti je krása a ne jinak tomu bude v našem případě. Jednoduchý líbivý vzhled padne do oka nejen vozíčkářům. Na výběr je celá škála barev a doplňková výbava, která cenu vozíku nikterak nenavýší.

 

6)Spolehlivost -  Naše nabídka nebude nikterak široká. Prostě rovnou nabídneme to nejlepší, co je na trhu. Pravděpodobnost omylu tím snížíme na minimum.


 Výroba prototypu bude zdlouhavá a finančně náročná. Je potřebné zvolit vhodné konstrukční prvky, jejich ohýbání a lakování, vytvořit řadu forem pro hliníkové odlitky a ušití látkových potahů. Poté bude výroba jednodušší, rychlejší a cenově dostupná. Naším cílem není obohacovat se na hendikepovaných, ale dělat, co nás baví a to těmto lidem pomáhat.

Chtěli bychom Vás vážení občané a podnikatelé, kterým není lhostejný osud těchto postižených, oslovit a požádat Vás o finanční a materiální pomoc. Finanční dary věnované nám si mohou soukromí podnikatelé zahrnout do nákladů a tím si snížit základ daně ze zisku (Zákon č. 586/1992 Sb., §15, odst. 8). Na tuto pomoc zveřejňujeme číslo účtu našeho Občanského sdružení 2700208960 / 2010,  IČ: 22763651. Za jakýkoli dar máme možnost veřejně poděkovat. Rovněž máme možnost Vás prezentovat na různých akcích spojených s prezentací výrobku a na webových stránkách naší organizace. Věříme, že s Vaší pomocí dosáhneme svého cíle.